AVG:

Op 25 mei 2019 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming in werking getreden. Deze gaat over de bescherming van de persoonsgegevens die wij van u hebben.

Welke gegevens hebben wij?

-naam,

-voornaam,

-voorletters,

-adres,

-geboortedatum,

-eventueel telefoonnummer,

-eventueel e-mail adres,

-eventueel banknummer.

Deze gegevens hebben wij nodig voor:

-de ledenadministratie,

-de financiële administratie,

-om u het bondsblad en de Info te kunnen bezorgen,

-om u informatie over activiteiten te bezorgen.

In de AVG worden dit gewone persoonsgegevens genoemd.

Daarnaast zijn er bijzondere persoonsgegevens zoals ras, geloofsovertuiging, politieke voorkeur, medische gegevens, persoonsgegevens van jeugdigen en strafrechtelijke gegevens. Hiervoor gelden extra strenge veiligheidseisen. Wij hebben geen bijzondere persoonsgegevens van u.

Wat gebeurt met de gegevens die wij hebben?

Wij hebben een programma van de KBO waarin deze gegevens verwerkt staan. Twee personen binnen de vereniging kunnen in dit programma. De secretaris kan in het gedeelte ledenadministratie en financiën, dit om leden aan en af te melden en om adreswijzigingen door te voeren. De penningmeester kan in het gedeelte financiën, om de contributie bij te houden, bijvoorbeeld.

Om in het programma te kunnen komen hebben beiden van de KBO een gebruikersnaam en een wachtwoord gekregen. Allebei  moeten een goed beveiligingsprogramma op de computer hebben. Worden er persoonsgegevens op papier afgedrukt (een ledenlijst bijvoorbeeld) dan moeten die op een niet vrij toegankelijke plek worden opgeslagen, een la bijvoorbeeld die men kan afsluiten.

Je mag een lijst met gegevens aan anderen geven als dat bedoeld is voor een vooraf genoemde activiteit. De bestuursleden die het KBO blad en de Info rondbrengen krijgen een lijst met namen en adressen van de personen waar ze een blad moeten bezorgen. Stopt het bestuurslid dan moet hij die lijst verwijderen. Deze mag niet zomaar bij het oud papier, hij moet eerst verscheurd of versnipperd worden. Ook lijsten die gemaakt worden bij een fiets- of wandeltocht moeten na afloop van de activiteit op dezelfde manier vernietigd worden evenals de opgavestroken.

Wie heeft ook gegevens van u?

-De KBO heeft die gegevens nodig voor de ledenadministratie van de bond,

-De gemeente krijgt een lijst met namen en adressen voor de subsidieaanvrage,

-Bij een reis heeft de vervoersmaatschappij een namenlijst nodig. Voor het geval er iets gebeurt, moeten ze weten wie er in de bus zit.

Deze organisaties en bedrijven zijn natuurlijk ook gebonden aan de AVG.

Als er foto’s gemaakt worden op een besloten bijeenkomst, de jaarvergadering bijvoorbeeld, dan moet aangegeven worden dat die worden gemaakt en dat die misschien in een Info worden afgedrukt. Dan kunt u bezwaar maken. Dit aangeven kan mondeling gebeuren, maar ook door het ophangen van een mededeling. Bij een vrij toegankelijke activiteit waar iedereen aan mee kan doen gelden de regels van de vrije nieuwsgaring en dan hoeft niet medegedeeld te worden dat er foto’s worden gemaakt.

U heeft ten alle tijden recht op inzicht in de gegevens die wij van u hebben en u kunt deze ook altijd laten wijzigen.