Verslag 11e sessie werkgroep Èll vreuger op 01-05-2023

In aansluiting op het verhaal van de basisschool wordt bekeken hoe de kleuterschool zich in Ell heeft ontwikkeld. In 1955 wordt een ruimte gehuurd bij Jan Nies aan de Hoogstraat waar zo’n 30 kleuters worden opgevangen. Men loopt in die tijd vanaf de oude zaal met de hele groep kinderen, hand in hand, langs de oostkant van de Hoogstraat naar school waar Bea Corsten, Zus Moonen en Truus Konings de eerste ‘kleuterjuffen’ zijn. In 1960-1961 verdubbelt het aantal kleuters naar 65 à 70 zodat in de school nog een ruimte wordt gezocht (boven). Om de tocht langs de steeds gevaarlijkere Hoogstraat te mijden wordt ruimte gezocht en gevonden in het dorp in het pas vernieuwde pand van de boerenbond waar de kleuters vanaf 1962 de lange trap op moeten lopen. Na een lange procedure met de gemeente kan in 1967 een aparte kleuterschool geopend worden met twee grote lokalen waar juffrouw Iet de zaken regelt. 30 jaar later komt er een nieuw onderwijsbeleid en worden kleuters als groep 1 en 2 ondergebracht in het nieuwe schoolgebouw. De kleuterschool blijft dan leeg liggen, maar kan nog even dienst doen als noodwoning voor de familie van smartlappenzanger H. Janssen die het kampje Schansbeemden ontvlucht. Enkele jaren later wordt de kleuterschool afgebroken en verrijst hier Niesgoet.

Op verzoek van een van de leden van de werkgroep wordt daarna gekeken naar de ontwikkeling van de gezondheidszorg rond 1900. Aan de hand van cijfers wordt geïllustreerd dat de kindersterfte (niet alleen in Ell overigens) toe een groot probleem was. In het overlijdensregister periode 1901-1910 worden 13 kinderen dood geboren en overlijden er daarnaast nog 24 vóór ze 5 jaar zijn. Daarnaast wordt getoond hoe de families Brouns-Govaerts en Seunis-Jeurninck getroffen werden door het overlijden van jonge kinderen. Ook landelijk wordt het probleem van kindersterfte onderkend en komt er beleid. In 1905 wordt in de regio Weert een gezondheidscommissie ingesteld met artsen en vertegenwoordigers van alle gemeenten. Deze commissie bespreekt problemen rond hygiëne, waterkwaliteit e.d. Ze blijft bestaan tot in de jaren 1930 wanneer ook de eerste consultatiebureaus worden opgericht.

Mia Deckers-Strous heeft documenten bewaard uit de administratie van de LLTB afdeling Ell uit de periode 1949-1980. Een interessant onderdeel is de ledenlijst waarin naast de naam van het lid ook staat aangeven wanneer de bedrijfsvoering gestopt is of het bedrijf gesaneerd is, met name ook in het kader van de ruilverkaveling. In de eerste tijd zijn de adressen niet duidelijk omdat pas in 1954 de straatnamen van nu zijn ingevoerd. De leden van de werkgroep pijnigen hun hersens met de vraag: wie is dat geweest?

Daarna wordt afgesproken: hoe verder?

Wegens tijdgebrek kan de inleider voorlopig geen onderwerpen meer voorbereiden. Besloten wordt te wachten tot het najaar 2023 en intussen – zo mogelijk – suggesties in te dienen voor nader te onderzoeken onderwerpen.