: Terugblik op Ell Vreuger:

Sessie 04-09-2023

8 aanwezigen

Het onderwerp in deze bijeenkomst was: ondernemers in Ell. Om te beginnen werden de foto’s van de JWE-kalenders bekeken en van commentaar voorzien. Strötjes Lowie en Mieke, Toos Govaerts, Sjoemaekers Sjaak, de sjilder, Linje Sjaek (met de vroegere winkel van Linje Dien) en de Boerenleenbank passeerden de revue. Daarnaast kwamen uit 1963 advertenties aan bod van ondernemers als kapper Pierre en dochter Tiny Verboeket, gebr. Beurskes, Kessels Transport, de bekker, de sjruuer, de cafés van Palme en Zef van Stiene Teun, de sjilder, en de werktuige. Deze advertenties stonden in 1963 in het jubileumboekje van het mannen koor van Swartbroek.

Daarnaast kwam er een map op de proppen met tekstmateriaal uit ca 1998. De titel sprak voor zich: Ell heeft klasse!. Welke ondernemers hadden we toen nog? Bakker Thijs, slagerij Ruud en Marleen, Garant Markt Heijkers (sindsdien al enige malen van naam veranderd), garage Heemels, Lemmenhof, Snackpoint, De 4 seizoenen, Kepper theater, Oasis, slijterij Bacchus, verzekeringskantoor Vegio, catering Marlies Moors die toen aankondigde op 16-08-1999 naar de Prairie te verhuizen, de schoonheidssalon van Jeanne, Boefie van Thea en de kapsalon van Iris’ HaarZaak. Daarnaast natuurlijk (niet in de map) café Bie Tjeu, de Bachelor Club, plantenkwekerij Verhaag, fruit van Stiene en Koppe… Ook werd nog aangehaald dat de ondernemers 2 x een braderie probeerden te organiseren, maar dat werd niet echt een succes.

Het meest pakkende deel van de bijeenkomst kwam toen oud-slager Harie en oud-melkboer Frans met verhalen op de proppen kwamen. Harie verklapte dat hij het liefst chirurg was geworden: in vlees snijden had hem altijd al aangetrokken, maar dat hij ervoor gekozen had zijn vader op te volgen in de slagerij. Met cursussen verbeterde hij zijn vakkennis die wel heel ver ging. Hij legde uit dat beenmerg van een varken een heilzame werking heeft op gewrichten en dat een papje van darmschraapsel eczeem liet verdwijnen. Allemaal met succes uitgeprobeerd. Ook vergeleek hij het conserveren van vroeger (koeling met blokken ijs van de brouwerij in Stramproy of pekelen) met de tegenwoordige techniek van invriezen en in plastic verpakken. Enige aanwezigen herinnerden zich nog de maandagmorgen wanneer de varkens gebracht werden die op maandag geslacht zouden worden. Harie was altijd trots wanneer de geslachte varkens, ieder ‘opengevouwen’ in de winkel hingen om de klanten te laten zien dat er weer vers vlees was. Frans benadrukte hoeveel uur een ondernemer in die tijd in de weer was: weken van 80-90 uur werk waren eerder regel dan uitzondering.