Verslag 5e sessie werkgroep Èll vreuger op 07-07-2022:

De 5e sessie ging over de Hoogstraat, te beginnen bij Teune Sjaek, clublokaal van  de schutterij,de ruiterclub en  de Jóng  Bore. Daarnaast (in 2022 familie Eerkens) woonde Teune To die in de kerk altijd opzeer karakteristieke wijze zat te bidden. Bij  haar was een tijdlang de afhaalpost van de pillen  die dokter Wuisman voorschreef. Naast het oude pand woonden Poste Sjang (Willekens) en de kapper en gemeenteraadslid Pierre Verboeket. Pierre kwam van het grote pand waar in 2022 dokter Snel woont. Hier hebben 3 generaties schoenmakers gewoond. Bij Stiene woont de derde generatie Moors, maar hier is in een bijgebouw ooit de familie Govaerts een winkel begonnen en waar aanvankelijk ook het depot van de boerenbond lag. Op 5 mei 1923 brak bij Stiene een brand uit die het leven kostte aan de dochter Maria Hubertina. Het was daags voor een schuttersfeest en veel spullen van de schutterij zijn daarbij verbrand. Boerderij Merester is rond 1910 gebouwd door Willem Deckers die met zijn gezin uit Haler terugkwam naar zijn geboortedorp om dichter bij de kerk te wonen. Bij Aere Sjang (in 2022 Winkelmolen) woonden naast de familie Camp (taxibedrijf) de gezinnen Mans en Schroën. Cor Schroën was de eerste ‘melkboer’ die met een pony voor de kar melk rondbracht. Bij Aere Neer (in 2022 familie Van Dijk) stond een stier waar de leden van de fokvereniging hun koeien lieten dekken. Bóter Doeër (Gerris) liet eind jaren 1920 de boerderij bouwen waar later Jac Evers vanuit de Antoniushoeve aan de Laagstraat zijn bedrijf had. Kap (Caspar) Steijvers was jager en zijn zoon Thei had een geschil met de commissie die de ruilverkaveling had geregeld. Daardoor heeft hij een klein stuk grond na de herverdeling van de percelen nooit gebruikt.  Kap en Fóns lag jarenlang een huisje met een eigen nummer: het ‘mèlkhuuske’ en de familie Timmermans had o.a. een handel in aardappelen waarbij de dikke frietaardappelen eruit gehaald en verkocht werden. Ter afsluiting kwamen er enkele foto’s op de proppen waaruit blijkt dat er rond 1950 al een fietsrace werd georganiseerd over de veldwegen van toen: waarschijnlijke route Sebastiaanstraat, bij Kessels naar links langs Kunne en Hover naar Hoverkruus en dan terug naar het kruispunt waar bij Nieshof met grote snelheid de bocht naar de Sebastiaanstraat (toen nog Dorpstraat) werd genomen.

Volgende bijeenkomst op maandag 5 september a.s. om 14.00 in de BMV. We zullen dan nog terugkomen op enkele panden langs de Hoogstraat (o.a. Lambers).