Verslag 6 de sessie werkgroep “Ell vreuger” op 04-09-2022:

Tijdens de 6e sessie werd herinnerd aan de woning van de familie Lambers waar nu het gezin van Frans Koolen en Hendrikx-Schroën wonen. Een aantal mensen wist nog te vertellen dat daar het bedrijf van Tummer Neel gevestigd was. Een dochter trouwde met timmerman Frencken en een andere, Tina, met schilder Harrie Maessen. In het pand werd een verfwinkel ingericht, maar eind jaren 1950 brandde dit uit. Brandkranen voor bluswater waren er niet en het water van Sjeurvin was te ver weg. Tjeu Moonen probeerde nog met een emmer water te blussen, maar dat had weinig effect. De bedrijfsruimte van Frenken werd na diens faillissement overgenomen door Jantje Nies, Metsel Jantje, en in een lokaal werd de eerste kleuterschool geopend. Toen de woning van Lambers door brand verwoest was, woonde de familie Maessen een tijdlang op Thoeëm, waar Toeëme Pieër net verhuisd was naar de nieuwbouw aan de Sebastiaanstraat. De schilder bouwde een woning met winkel aan de Scheijvenstraat en het pand Thoeëm werd de kwekerij van Piet Verhaag.

Van 1928 tot 1934 werd Nieshof verpacht aan de familie Ernst waarna de familie Winkelmolen hier introk. Het nieuwe huis van de familie Scheijmans was nog niet klaar zodat het gezin in de kapelanie ging wonen tot de bouw gereed was. Tegenover de kapelanie lag de woning van de bovenmeester. Het grote bestaande huis stond tegen de school. Op de rechter bovenverdieping was de raadzaal van de gemeente. Herinneringen kwamen boven aan het sanitair van de oude school dat buiten aan de speelplaats was ingericht in een apart gebouwtje. Na de oorlog was dit sanitair totaal vernield.

Ernaast woonde bakker Sjang Koolen die tevens een boerderijtje bestierde en koster was (dae snor!). Het was bekend dat het brooddeeg (donker brood) met de voeten gekneed moest worden omdat het nogal taai was. Later ging zoon Harie verder met de VIVO-winkel. Rond dezelfde tijd gebouwd (ca. 1912) ligt daarnaast de woning met café van Stiene Teun Brouns. Zijn bijnaam Stiene komt van de familie van zijn vrouw Govaerts die op Stiene een winkeltje had. Zoon Zef met Stientje Steijvers namen na de oorlog het café over en deden het in de jaren 1960 van de hand. Het werd door nieuwe eigenaar, de bekende brouwerij uit Stramproy, verhuurd aan de familie Berben uit Meijel en daarna aan André van Mierlo die er ‘discotent’ de Bachelor Club (kiekgaat) van maakt. De doel voelde er zich niet goed meer thuis en overwoog een verhuizing richting de Prairie. Tjeu vanne slechter liet dit plan sneuvelen door in 1973 het café met de Bachelor Club over te nemen.

De laatste panden van deze sessie waren de bóndj met de werktuigenvereniging en de boerenleenbank. Herinneringen werden opgehaald aan de bieb die de houten trap op boven de bank gevestigd was. Tjeu Moonen was een van de verantwoordelijke vrijwilligers die de bieb gerund hebben. Het schijnt dat de aanleiding voor de oprichting ca. 1948 was dat mensen meer gingen lezen om zich te informeren over bijvoorbeeld emigratie.