Op 14 oktober hebben 13 leden van de werkgroep “Ontdek meer over de natuur’ een bezoek gebracht aan Nationaal Park Loonse en Drunense Duinen. Dit natuurgebied is in beheer bij Natuurmonumenten en het Brabants Landschap en ligt in de stedendriehoek ’s-Hertogenbosch, Tilburg en Waalwijk. Voor deze ene keer is ervoor gekozen om er een dagactiviteit van te maken, omdat het best wel een eindje rijden is. En daardoor hadden we de gelegenheid om twee totaal verschillende landschappen (nat & droog) in één dag te bezoeken. We zijn gestart met een wandeling door natuurgebied “De Brand”. En daarna gingen we weer verder met een wandeling door het stuifzand van de Loonse en Drunense Duinen. Dit vroeg wel wat fysieke inspanning. Er werd echter genoeg tijd voor uitgetrokken, zodat het tempo voor iedereen goed te doen was. En ook werd er gedacht aan de inwendige mens, doordat er vooraf en tussendoor koffie/thee werd gedronken bij een plaatselijk horecabedrijf.

Dorpsgenoot Theo van den Berkmortel is in het verleden zo’n twintig jaar boswachter geweest in de Loonse en Drunense Duinen. Dus hij kent daar uitstekend de weg en weet er genoeg over te vertellen. Daarnaast ging ook natuurgids Bèr Peeters uit Weert mee. Hij weet een heleboel over landschappen en bodemkunde. Eerst werd De Brand bezocht. Het gebied bestaat uit vochtige graslanden en hakhoutbossen en wordt doorsneden door het riviertje de Zandleij. Bijzondere diersoorten die in het gebied regelmatig worden aangetroffen zijn de boomkikker, de medicinale bloedzuiger en de kamsalamander. De Brand is met acht soorten het belangrijkste amfibieëngebied van Brabant. Daarna gingen we de Loonse en Drunense Duinen in. Het is één van de meest uitgestrekte stuifzandgebieden van West-Europa. De Tungelerwallen is daar een speldenknop bij! Het gebied heet niet voor niks ‘Brabantse Sahara’, echter er is veel meer te zien dan zandvlaktes. Allerlei korstmosvegetaties, heidevelden, bremstruiken en prachtige loofbomen. Waarbij zeker fraaie zomereiken genoemd mogen worden. Bijzonder zijn ook de onder gestoven boomkruinen die nog maar net boven het zand uitsteken. Rondom het stuifzand ligt verder als het ware een krans van naaldbossen. Dassen hebben ook de nodige burchten, de schatting is dat er ongeveer 275 stuks in het gebied leven. Temperatuurverschillen kunnen in het stuifzand oplopen tot wel veertig graden. Toch zit deze ‘woestijn’ vol leven. Zandzegge, pijpenstrootje en rendiermos zijn prima opgewassen tegen extreme kou en hitte. We kunnen terugkijken op een gezellige en geslaagde activiteit.

Wil je een keertje meedoen aan deze maandelijkse activiteit? Het is op een vrijdagmiddag van 13.00 tot 17.00 uur. Gepland staan nu nog de data 11 november en 9 december. Deze wandelexcursies zijn weer in de buurt, op fietsafstand van Ell. Aanmelden kan via seniorenverenigingell.01@gmail.com