Terugblik wandeling door het weerterbos

Op vrijdag 17 maart bezochten de leden van de werkgroep het Weerterbos. Met een totale oppervlakte van bijna 800 hectare is het Weerterbos het grootste aaneengesloten terrein van Het Limburgs Landschap in Midden-Limburg. Droge en vochtige bossen, vennen, vochtige graslanden en kleine heideveldjes vormen het gebied. Er waren deze keer 15 mensen die deelnamen. De wandeling had een lengte van ongeveer 7 kilometer. We gingen op de fiets naar het startpunt de Daatjeshoeve in Nederweert. Daar dronken we eerst een kopje koffie.

Er werd bij aanvang van de wandeling iets verteld over GrensPark Kempen~Broek. Dit is een gebied dat zich uitstrekt over 25.000 hectare, over de grenzen van Nederlands en Belgisch Limburg en Noord-Brabant. Het Weerterbos maakt daar ook onderdeel van uit. Goed is het om het volgende alvast te weten; op 22 juni is er ’s-avonds een film te zien over Kempen~Broek in BMV Ellenhof. Het betreft een initiatief van de Seniorenvereniging. Meer informatie, binnenkort in deze INFO. Onderweg werd er toelichting gegeven over de rabatten, die veelvuldig zijn aangelegd. Rabatten zijn langwerpige ophogingen die gelegen zijn tussen greppels. De grond die uit de greppels afkomstig is wordt gebruikt om het rabat mee op te hogen. De methode wordt in de bosbouw toegepast om droge stroken te verkrijgen waarop dan de bomen geplant worden. De greppels dienen ter ontwatering. In het gebied is ook een afgerasterd gebied van zo’n 150 hectare groot, hier zijn er sinds 2005 edelherten uitgezet. Toen we binnen het raster waren zagen we, in een weiland, een vijftal prachtige imposante edelherten. De herten bleven rustig in de roedel (kudde) grazen, en we konden deze dan ook prachtig bekijken. De wandeling ging verder langs de grenskerk; een openluchtkerk en tevens monument. De historie hiervan gaat al terug tot rond 1646, toen deze kerk gesticht werd. Ook werd de uitkijktoren bezocht, dat een prachtig uitzicht biedt over het gebied..

Het was weer volop genieten, onder prachtige weersomstandigheden. Het voelde zacht aan en het voorjaarszonnetje liet zich al goed zien. Ook was er nauwelijks wind. Op 21 april gaat de groep opnieuw op pad en we brengen dan een bezoek aan de Grafheuvels op de Boshoverheide, onder leiding van een deskundige gids. De leden van de groep krijgen van tevoren, een mail met alle informatie over deze activiteit. Interesse om een keertje deel te nemen? Aanmelden kan via seniorenverenigingell.01@gmail.com