voorlichting erfrecht en levenstestament 29-03-2022

De voorlichting over erfrecht en levenstestament was heel interessant met een heldere uitleg door de notaris. Vaak staan we bij dit soort zaken nog niet stil: “ Dit is nu nog niet aan de orde, dat komt later wel een keer”. Maar dat later kan sneller aanwezig zijn dan je denkt. Zorg dat je je zaken op tijd geregeld hebt.

*Mijn verhaal door Anne Coolen: 07-04-2022

Een indrukwekkend verhaal van iemand die “met de voeten in de klei” staat, in dit geval in de grond van Ghana. Op televisie zien we vaker reportages over armere landen en dan glijdt alles zo van je af. Maar als je over haar werk en de problemen daar hoort vertellen dan krijg je grote bewondering voor mensen die de luxe van hier inruilen om zich daar in te zetten voor het welzijn van in dit geval de vrouwen, met voorlichting over medische zorg, geboortebeperking en voorbehoedsmiddelen.

*Een tegen eenzaamheid: 21-03-2022

Samen met de Zonnebloem werd een middag georganiseerd voor mensen die (veel) alleen zijn. Er waren 31 enthousiaste deelnemers die genoten van een etentje en amusement.

*Paasbrunch: 10-04-2022

In een gezellige omgeving hebben we lekker gegeten en na afloop was er muziek van de groep Tössedoôr. Negen zangers (6 dames en 3 heren) en twee accordeonisten brachten Nederlandstalige en dialect muziek.

Verslag 2e sessie werkgroep Èll vreuger op 04-04-2022

Bij de 2e sessie waren de 9 aanwezigen zeer vlot met commentaar. Zo was er nog een anekdote te binnen geschoten over Briels Jen die kwaad op school kwam vragen: Weem heet (kleinzoon) Nico mèt de vot in de netelkes geduudj? Het grote onderwerp was de organisatie van de boerenbevolking. In 1924 werd de LLTB-afdeling van de Jóng Bore opgericht die landbouwlessen kregen van meester Brunenberg. De boerinnen (Limburgse Boerinnenbond) kregen cursus in koken, handwerken, landbouwkunde (melken), hygiëne, godsdienst. In 1933 werd een foto gemaakt van de geslaagden voor deze cursus van wie er nog velen herkend werden. Tijdens de oorlog nog, in 1941, werd door de Jóng Bore een bibliotheek opgericht: de eerste locatie was bij de familie Willekens (booj) aan de huidige Berbenstraat. Daarna was de bieb in de voorkamer bij de familie Winkelmolen op Nieshof en boven de Boerenleenbank hoek Sebastiaanstraat-Magnoliastraat. Zus en Tjeu Moonen deden veel werk bij de uitleen. De meisjes kregen in de jaren 1950 ook hun eigen organisatie: eerst de Boerinnen Jeugdbond, toen de Meisjesbeweging Limburg. In 1969 gingen deze laatste organisatie met de Jóng Bore op in de KPJ. Waar lag de kadaverput? Wie woonden er in de noodwoningen aan de Brandvenstraat? Wie heeft de vis aan de gevel van woning de Baars gemaakt? Toen Aldje Verwielen een vrijer mee naar huis bracht, bleef ze wat lang buiten bezig. Brouwers Betje werd ongeduldig en riep: Aldje kóm noe mer binne want ich höb de kaoj sjótel al drie kieër werm gemaaktj! Weer een geslaagde bijeenkomst van deze levendige werkgroep.

De volgende bijeenkomst op 2 mei heeft als onderwerp: de evacuatie en de naoorlogse jaren.

Meer weten over de natuur:

Op vrijdag 25 maart zijn we naar de Hompesche molen in Stevensweert geweest. Eerst bekeken we de hoogste stellingmolen van Limburg. Via een filmpje kregen we de geschiedenis van deze molen te horen en daarna konden we vanaf een winderige stelling de omgeving bewonderen. Omdat het natuurgebied de Molenplas afgesloten was voor bezoekers vanwege de werkzaamheden aan een vistrap gingen we daarna door de nieuwe natuur naar het voormalig kasteeldomein Walburg, waarvan de fundamenten weer zijn teruggebracht in het landschap. Vanaf de daarbij gelegen uitkijktoren had je een mooi uitzicht op de Maas.

Daarna zijn we naar het bomenmonument gegaan. Dit zijn eiken die 1500-2000 jaar geleden onder het grind van de Maas bedolven zijn en op die manier geconserveerd zijn gebleven. Bij de grindwinning zijn deze zwarte bomen naar boven gekomen.  Ter herinnering aan die tijd van weleer zijn ze hier teruggeplaatst als monument en herinneringspunt.

Het was een mooie leerzame middag.

Op 26 april werd de thema-avond over mantelzorg gehouden in samenwerking met Zij Actief.

Er waren 38 personen aanwezig op deze zeer informatieve bijeenkomst.

Op 22 april zijn we met de werkgroep “Meer weten over de natuur” gaan wandelen langs de Haelense beek bij landgoed Exaten in Baexem. Het was een tocht van anderhalf uur door een bosgebied met een mooi beekdal. Theo v.d. Berkmortel gaf uitgebreid informatie over alles wat er te zien was. Fijn was ook een app. (Seek) die Hub Peeters op zijn telefoon had. Als je een foto van een bloem maakte kreeg je direct de naam van het plantje op het scherm te zien.

Tijdens de terugweg belandden we nog op een terras in Grathem.

De volgende keer (20 mei) gaan we naar de Boshoverheide. Dan komt Bèr Peeters ons van alles vertellen over dit gebied.

Mijn verhaal door Gerrit Tacken op 5 mei:

Allereerst vertelde Gerrit over zijn opleiding en werk als dierenarts. Daarna ging het over zijn werk als voorzitter van de Stichting Zeldzame Huisdierrassen en over de oude diersoorten die hij zelf op zijn landgoed heeft.

En tenslotte ging het over PUM (Programma Uitzending Managers). Gerrit is hierbij aangesloten als vrijwilliger. Landen, organisaties en bedrijven uit andere werelddelen kunnen hier een aanvraag doen voor een deskundige die komt kijken om, in Gerrits geval, de veestapel op een hoger niveau te brengen.

Hij is al uitgezonden naar Zuid-Afrika en Lesotho. De volgende reis die op stapel staat gaat naar India/Nepal.